חשמלית ושמה ישראל 2021
במשך שנים נוצר הרושם כי ישראל נותרת מאחור בכל הקשור למהפכת הרכבים החשמליים, אך בשנתיים האחרונות נראה שהיא סוף-סוף עלתה על הגל. בשנת 2020 היו בישראל 17 דגמי רכבים חשמליים, ובתקופה של 12 חודשים בלבד נעשתה קפיצה מדהימה, בלתי נתפסת: כ-35 דגמים נוספו לרפרטואר של מדינתנו הקטנטונת. כך שנכון לשליש הראשון של 2021, בישראל קיימים בסביבות ה-50 פריטים, ממיטב יצרניות הרכב העולמיות.
החשמליות הנמכרות ביותר בישראל
שנת 2021 מסתמנת כשנת המפנה ביחסו של השוק הישראלי לרכבים החשמליים, הוא צמא להם, ומכין את עצמו לבואם. חברת EV EDGE הייתה מחלוצות הז'אנר, כאשר יצרה תשתית רחבה של עמדות טעינה הנפרסת על גבי מדינת ישראל כולה, את העמדות ניתן לגלות באמצעות מפת עמדות הטעינה, או האפליקציה. כמו הן היא השיקה עמדות טעינה ביתיות, עבור אלו המבקשים להטעין את הרכב שלהם במקום המוכר והאהוב. מספר ארגונים וחברות מהמובילות בארץ מציעות לעובדיהם רכב חברה חשמלי. נראה כי יותר ויותר אנשים בוחרים באופציה הירוקה כאמצעי הניידות שלהם. בהתאם לזאת, באפריל האחרון, מגזין CarTube ערך סקר המציג את החשמליות הנמכרות ביותר בישראל, נכון לרבעון הראשון של השנה.
1. MG SZ EV SUV - מחירו נע בין 128,000 ל-144,000 ש''ח. הוא מסוגל לנסוע עד 263 ק''מ ללא הטענה. הספק הטעינה הרגילה שלו הוא 6.6KW, הספק הטעינה המהירה שלו זה 76KW וקיבולת הסוללה שלו היא 45.6 קוט''ש. נכון לעכשיו נמכרו בישראל 270 יחידות. כתוצאה מכך מגזין אוטו הכתיר אותו כחשמלי הנמכר ביותר בישראל.
2. מרצדס EQC - מחירו הוא 500,000 ש''ח. מאפשר לנסוע עד 412 ק''מ לפני טעינה. קיבולת הסוללה שלו היא 80 קוט''ש. הספק הטעינה הרגילה שלו הוא 11KW ובטעינה מהירה הוא מגיע ל-100KW. לפי הסקר נראה כי נמכרו בארץ 51 יחידות עד כה.
3. אודי e-tron - קיים ב-5 וריאציות, כאשר טווח המחירון שלו הוא בין 520,000 ל-562,000 ש''ח. יכולת הנסיעה שלהן עומד על 400 ק''מ, טווחי קיבולת הסוללה של הגרסאות השונות הן בין 8 קוט''ש ל-95 קוט''ש. הספקי הטעינה הרגילים של האודי אי טרון נעים בין 3.7KW ל-11KW, ואילו ההספקי הטעינה המהירים הם 109KW-155KW. עד כה נמכרו בישראל 134 רכבים מסוג זה.
4. טסלה מודל 3 - מחירו הוא 219,000 ש''ח והוא מגיע ב-5 גרסאות שונות, בטווחי נסיעה של עד 580 ק''מ. קיבולת הסוללה שלהן נעה בין 50 ל-90 קוט''ש. הספקי הטעינה הרגילה הם על התפר בין 11KW ל-16.5KW ואילו בהטענה מהירה בין 120KW ל-250KW. ברבעון הראשון של השנה נמכרו 230 פריטים, מה שמציב אותו כחשמלי השני הנמכר ביותר.
5. פיג'ו 2008-E - מחירה הוא 165,000 ש''ח. היא מגיעה לטווח של עד 319 ק''מ. לפיג'ו E-2008 יש סוללה שלה עם קיבולת של 80 קוט''ש. הספק הטעינה הרגילה שלה הוא 11KW ו-100KW בטעינה המהירה. נכון למרץ האחרון נמכרו בישראל 38 רכבים.
כל עכבה לטובה
מנתוני המכירות של מגזין CarTube ניתן להסיק כי תחום הרכבים החשמליים בישראל עדיין נמצא בתחילת דרכו, אך מדובר בתהליך בהתהוות. כבר השנה צפויות להגיע לארץ מגוון חשמליות שהולכות לשנות את כללי המשחק, ובניהן:
- סקודה אניאק- צפויה להגיע לישראל ב-5 גרסאות, ובניהן האניאק 80 (שמגיעה עם סוללה של 80 קוט''ש שמספיקה לטווח נסיעה של מעל 500 ק''מ), אניאק 50 (שמספיקה לנסיעה של עד 340 ק''מ), ואניאק RS (עם הספק טעינה של 225KW ויכולת לנסוע עד 460 ק''מ), למרות שעוד לא נחתה רשמית בארץ, כבר הוזמנו 600 פריטים.
- אופל מוקה E- החשמלית בעלת העיצוב המיוחד תכיל סוללה של 50 קוט''ש, טווח נסיעה של כ-322 ק''מ, והספק הטעינה שלה צפוי להיות 99KW.
- ניסן אריאה- החשמלית המסקרנת הזו תנחת בישראל עוד השנה, והיא תגיע ב-2 גרסאות עם סוללה של 63 קוט''ש או 87 קוט''ש וטווח נסיעה מקסימלי של 480 ק''מ.
- גאק איון LX - מדובר ברכב פנאי יוקרתי שנמכר בעולם במספר דגמים וגדלי סוללה הנעים בין 70 קוט''ש ל-93 קוט''ש, עם טווחי נסיעה של 503-650 ק''מ.
לסיכום ניתן לומר שישראל עושה את טבילת האש האמיתית בעולם הרכבים החשמליים, עם כ-50 דגמים הקיימים בשוק המקומי, ועוד רבים שצפוים לנחות ממש בקרוב. סוף-סוף עלינו על הסוס ואנחנו דוהרים קדימה בכל הכוח.
מאמרים נוספים באתר: