האם בעתיד כשאחליף את צי הרכב אצטרך גם להחליף עמדות טעינה אצל כל העובדים?
בעולם טכנולוגי שמתקדם ומשתנה כה מהר - איך אדע לבחור את עמדת הטעינה הנכונה לרכב חשמלי? רמז: בחר בזו שאפשר לשדרג
ההחלטה להחליף את צי הרכב של חברה לצי רכב חשמלי - או אפילו לשלב כמה מכוניות חשמליות כניסוי - היא אחת ההחלטות הנבונות ביותר מבחינה כלכלית שבעל עסק יכול לעשות. זה חכם, לא רק בגלל ההפחתה בזיהום ובעלויות הדלק, כיום במדינות רבות כבר נבחנות הטבות לחברות שיפחיתו את טביעת הרגל הסביבתית (שזו מילה יפה ל"מזהמת") שלהן, כלומר את מידת פליטת המזהמים - ושימוש במכוניות חשמליות בציי ההפצה ובקרב העובדים נחשב לדרך בטוחה להפחית את פליטות המזהמים ולקבל תווית "ירוקה" וסביבתית.
יחד עם זאת, הנושא של שימוש ברכב חשמלי עדיין נמצא בתחילת דרכו – ותעשיית הרכב העולמית שכבר יודעת שהכיוון הוא חשמלי מציגה מדי חודש דגמים חשמליים חדשים, שהם לא רק מפוארים יותר ומגוונים יותר, אלא גם מתקדמים יותר טכנולוגית. טכנולוגיות אשר עושות דרכן גם לדגמים זולים יותר ועממיים יותר - כאלה שמגיעים גם לציי הרכב. מטבע הדברים, דגמים חשמליים חדשים רבים מגיעים גם לישראל מדי חודש וקצב ההתקדמות של התחום גבוה במיוחד. המשמעות היא שככל שהזמן עובר, כך עובדים בחברות יוכלו ליהנות ממגוון גדול יותר של רכבים חשמליים, מההטבות הכלכליות שמגיעות עימן כמו שווי שימוש נמוך מאד וגם - בעתיד - לשדרג אותן טכנולוגית.
בחברות מקובל בדרך כלל לספק לעובדים שתי עמדות טעינה לרכב החשמלי: עמדה אחת שנמצאת במשרדי החברה או במתקני ההפצה שלה ועמדה נוספת שנמצאת בביתו של העובד. במקרה של EV-Edge, העמדות האלה מגובות גם בעוד מאות עמדות טעינה נוספות שפרוסות ברחבי הארץ, חלקן אצל שותפות אסטרטגיות מובילות של EV-Edge, כדוגמת מלונות ישרוטל, רשת קניוני G, ברשת חצי חינם ואחרות בשטח ציבורי המוצעות לכולם כמו פארקים עירוניים. אך מה עושים כאשר העובדים מקבלים דור חדש של מכונית חשמלית יותר מתקדמת? כזו שאפשר למשל להטעין אותה בקצב יותר מהיר באמצעות עמדות טעינה מהירות? האם פירושו של הדבר הוא שצריך לעקור את העמדות הקיימות ולהחליף?
במקרה של EV-EdgeE התשובה היא שלא! עמדות הטעינה של EV-Edge הן כאלה שמאפשרות שדרוג של העמדה הקיימת, מהלך שחוסך לחברה המון כסף. כידוע, כיום קיימים שלושה מצבי טעינה: מצב רגיל, שמספק טעינה שאורכת כעשר שעות, מצב מהיר שמאפשר טעינה תוך כארבע שעות, ומצב מתוגבר שמאפשר להטעין כשמונים אחוזים מסוללת הרכב תוך פחות משעה. כיום חלק ניכר מהרכבים החשמליים מתאימים לטעינה רגילה, אך כאשר העובד יתקדם למכונית שמאפשרת ניצול של מסלול הטעינה המתוגברת, העמדה ניתנת לשדרוג בהתאם, כל מה שנדרש הוא שדרוג של התשתית התומכת בעמדה. יתרה מזאת, אם התשתית כבר קיימת, אזי מדובר בשדרוג פשוט במיוחד שאורך פרק זמן קצר בלבד.
עם שילוב של דור מתקדם יותר של רכב חשמלי ושדרוג של עמדת הטעינה לרכב החשמלי מתעוררת שאלה נוספת: כיצד מערכת הבקרה והשליטה בטעינה תתעדכן יחד עם המערכות החדשות? האם נדרש כאן גם החלפה של מערכת הממשק והבקרה על הטעינה? במקרה של EV-Edge לא נדרש כל שדרוג פיזי. מכיוון שהמערכת מבוססת על גישה לעמדות הטעינה באמצעות אפליקציה אשר נתמכת גם במוקד שפועל 24 שעות ביממה, כל מה שנדרש הוא השינוי המתבקש בממשק באמצעות האפליקציה. כלומר, התאמה לרכב בעל יכולות טעינה יותר גבוהות. יתר המאפיינים מתעדכנים בהתאם.
באופן כזה ניתן ליהנות ממפת עמדות הטעינה האינטראקטיבית של EV-Edge שהיא חלק מן האפליקציה, וגם המאפיינים שמנהלי צי הרכב של החברה מסוגלים לנטר משתנים בהתאם, למשל באופן שיראה את צריכת החשמל בעמדות המשודרגות, עלויות, מהירות הטעינה ועוד, בלי כל צורך לשנות את ממשק המשתמש.
אולי יעניין אתכם גם: רכבים חשמליים מומלצים | מכוניות חשמליות קטנות