התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף - המדריך המלא לשנת 2024

חדש! התקנה מהירה של עמדת טעינה ביתית ע"י המתקינים המורשים באתר מדרג  לרשימת המתקינים 

 

התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף – המדריך המלא לשנת 2024

נוב 2022 |

כך תנטרלו את ההתנגדות להתקנת עמדת טעינה בבניין רב דיירים. המפתח: הפרדת הצריכה הציבורית מזו של המכונית החשמלית

מזל טוב! החלטתם לעשות את הצעד החשוב והאחראי ולהפוך לבעלים גאים של מכונית חשמלית חדשה. אתם לא שורפים בנזין, לא מבקרים יותר בתחנות תדלוק, לא מזהמים את האוויר ולא עושים רעש. אתם נוסעים על רכב שהוא שקט יותר וגם משתלם יותר. אם למשל זהו רכב ממקום העבודה, בכלל הרווחתם המון כי יש הטבות כלכליות רבות והערכה מצד המעסיק. אבל נקודה אחת נשארה פתוחה: מאיפה אתם מביאים את החשמל לטעון את הרכב החשמלי?

טעינת רכב חשמלי בבניין משותף

אם אתם גרים בבית פרטי, עם חניה גדולה שהיא לגמרי שלכם, אז אין לכם בעיה להרכיב בחניה עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי של EV-Edge ולטעון את הרכב כשבא לכם ואז לנסוע לדרככם שמחים וטובי לב. אבל אם כמו רוב עם ישראל, אתם גרים בבניין משותף, אז עמדת טעינה לרכב חשמלי עלולה להפוך לנושא רגיש ואפילו קולני.

אז מה עושים בפועל כדי לדאוג לעמדת טעינה לרכב חשמלי בבתים משותפים?

בואו נעשה חלוקה: יש לנו את נושא הקרקע ויש לנו את נושא החשמל. על הקרקע המכונית החשמלית שלכם כבר חונה. את החשמל מעמדת הטעינה המכונית החשמלית שלכם צורכת. אז קודם כל, צריך לבדוק נושא אחד קריטי: של מי החניה שבה אתם חונים? אם מדובר בחניה פרטית שלכם, כלומר חניה שרשומה בטאבו אז חצי מהדרך כבר עשיתם. בכל הקשור בקרקע- במדינת ישראל פועלים לפי לשון החוק – חוק המקרקעין, שמגדיר כיצד לנהוג ברכוש משותף. אם החניה שלכם, אזי היא לא רכוש משותף ואתם יכולים פיזית להתקין בה את עמדת הטעינה של EV-Edge. אם הקרקע משותפת, כלומר החניה אינה רשומה על שמכם בטאבו, אזי אתם צריכים לבקש את רשות הדיירים כדי להתקין את עמדת הטעינה. לרוב הדיירים מסכימים להתקין את עמדת הטעינה, כי בפועל היא יכולה גם לשמש בבוא היום רכבים אחרים והיא לא פוגעת בדיירים, בטח שלא מבחינה אסתטית. כמובן, ספקיות עמדות טעינה כדוגמת EV-Edge עוסקות גם בנושא הזה ומסייעות במגעים מול וועדי בתים וחברות אחזקה של בניינים כדי להסדיר את נושא השימוש בחניה ובקרקע.

איך מודדים שימוש בחשמל של הבנין לצורך טעינת רכב חשמלי?

בנוסף, יש עוד נושא חשוב: נושא החשמל עצמו. כלומר כמה חשמל המכונית לוקחת בעמדת הטעינה. בבניין משותף קיימות שתי אפשרויות. אפשרות ראשונה היא להשתמש בחשמל הפרטי של בעל המכונית. כלומר למתוח כבל טעינה באופן מקצועי משקע החשמל של דירתו של בעל המכונית החשמלית לעמדת הטעינה החשמלית שסמוכה למכונית. אבל לא תמיד זה אפשרי, כי בבניינים משותפים יש למשל מי שגר בקומה עשירית. אז מה עושים? בודקים את הנושא מול וועד הבית, כי עמדת הטעינה תתחבר כמובן אל ארון החשמל הראשי או אל שקע החשמל הסמוך ביותר למכונית החשמלית, שניזון מן החשמל המשותף של הבניין. במקרה כזה יש להגיע להסדר מול וועד הבית או מול חברת הניהול של הבניין כדי לקבוע בדיוק כמה חשמל עמדת הטעינה צורכת. עמדת טעינה מנטרת יכולה לעשות זאת או לחילופין אפשר להתקין שקע טעינה הנמדד באמצעות מונה חשמל נפרד לעמדת הטעינה לרכב. כך, באמצעות ניטור ודיווח מדויקים אפשר להפריד את חיוב החשמל של עמדת הטעינה מהחשמל הציבורי אותו משלמים כל דיירי הבניין. זה מן הסתם יבוא לידי ביטוי בחשבון החשמל. בהתחשב בעלות החשמל, מדובר בחיסכון ניכר.

5 טיפים להתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף

הרכב החשמלי הפך בשנים האחרונות מאמצעי תחבורה נישתי ששמור לאנשים עם מעמד או סגנון חיים מסוים, לכלי רכב עממי שהציבור רוכש בהמוניו. בעקבות זאת, הביקוש לעמדות טעינה במרחב הביתי הולך וגובר בקצב מסחרר. אך מאחר ומרבית בעלי הרכבים החשמליים חיים בבתים משותפים, חולקים את המרחב עם דיירים שחלקם הגדול עדיין נוסע ברכבים ממונעים, התקנת עמדת טעינה אישית הופכת לעניין מאתגר יותר. אנחנו ב-Ev Edge ריכזנו עבורכם מספר טיפים שבאמצעותם התקנת עמדות טעינה לבית משותף הופכת פשוטה ויעילה יותר.  

1. בעלות על חניה

אם החניה שבה הרכב שלכם חונה בדרך קבע, רשומה על שמכם בטאבו ונמצאת למעשה בבעלותכם, תוכלו לרכוש ולהתקין עמדת טעינה לרכב החשמלי שלכם ללא כל בעיה. אך במידה והחניה שלכם ממוקמת על קרקע משותפת, עליכם להשיג את האישורים המתאימים ואת הסכמת יתר הדיירים על מנת שתוכלו לרכוש ולהתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי.

2. התייעצו עם השכנים

החניון של הבניין הוא נחלת הכלל. לכן, רגע לפני שמבצעים את הצעד, למען שמירה על יחסי שכנות טובים, רצוי להתייעץ עם הדיירים האחרים בבניין בנושא - תוכלו ליזום אסיפת דיירים או לנצל אחת קרובה כדי לפתוח את הנושא בפני כולם ולראות בזמן אמת את תגובותיהם. נסו להבהיר להם שאתם תקחו אחריות מלאה על עלויות צריכת החשמל בעמדה, ושהיא לא תשפיע על שגרת חייהם ואופן השימוש שלהם בחניון - לא תחסום את הגישה לחניון או תתפוס מקום חניה של אחד השכנים. עמדות הטעינה שלנו הן קטנות ומעוצבות, כך שהן יתמזגו באופן טבעי עם האסתטיקה של הבניין ואף ישדרגו אותה.  

3. עדכנו את ועד הבית מוקדם ככל האפשר

עליכם לפנות לגוף שמנהל את הבניין שלכם, בין אם זה ועד הבית או חברה קבלנית מסוימת כדי לקבל את האור הירוק הפורמלי להתקנת עמדת טעינה חשמלית לרכב שלכם. 

כדי לשכנע אותם, עליכם להראות שהדיירים האחרים מסכימים לשינוי (הדרך הפשוטה ביותר לעשות זאת היא להכין מסמך ולהחתים אותו עליו), להתייעץ עם גורם מקצועי בנוגע לביצוע ההתקנה בפועל, ולהציג תוכנית פעולה מפורטת להתאמת תשתיות הבניין לעמדת הטעינה, באופן שלא תגרע מחזות הבניין או איכויותיו. נסו להסביר להם שהתקנת עמדת טעינה חשמלית בבניין, תעלה את ערכו של הנכס, תהפוך אותו לחדשני ואטרקטיבי, ותגרום לבעלי רכבים חשמליים נוספים להתעניין ולרצות לגור בו. 

4. הגדירו את מקור אספקת החשמל לעמדת הטעינה

לאחר שתשיגו את הסכמת השכנים והגוף האחראי על הבניין, יגיע הרגע בו תצטרכו לחבר את העמדה שלכם למקור חשמל כדי שהיא תוכל לטעון את הרכב שלכם ביעילות. כשזה נוגע לבית משותף, עומדות לרשותכם 2 אפשרויות:

א. חיבור לארון החשמל הפרטי - אם אתם גרים בקומות הנמוכות או בקומת הקרקע בבניין, והחניה נמצאת במרחק נגיעה, תוכלו למתוח כבל מקשר בין עמדת הטעינה החשמלית לארון החשמל הפרטי. כך לא תצטרכו לנטר את צריכת החשמל או לפתוח קו חשמל נפרד כי עלויות השימוש בעמדת הטעינה יגיעו ישירות אליכם. 

ב. חיבור העמדה ללוח החשמל הציבורי של הבניין - במידה ואתם מתגוררים בקומות הגבוהות יותר של הבניין על כן רחוקים מהחניון הביתי, תצטרכו לחבר את עמדת הטעינה של הרכב החשמלי שלכם למערכת החשמל המשותפת של הבניין, מבלי להקפיץ את עלויות החשמל של הדיירים האחרים, כתוצאה משימוש בעמדה. עמדות הטעינה החכמות שלנו מאפשרות לכם להפריד את צריכת החשמל שלכם מהצריכה הכללית של הבניין, באחת מ-3 דרכים:

  • להצמיד לעמדת הטעינה שלכם מונה נפרד שיאפשר לועד הבניין או החברה המנהלת אותו גישה לנתונים ואפשרות לקרוא אותם באופן ידני.
  • מונה חכם המאפשר לבצע תשלום אוטומטי עם דמי מנוי לעמדה.
  • מערכת ניהול מתקדמת שמנפיקה דוחות על תשלומי החשמל שלכם ומעבירה אותם באופן ישיר לוועד הבית או חברת הניהול של הבניין. 

5. תדאגו לבטח את עמדת הטעינה

במקרה שנגרם נזק לעמדת הטעינה אתם אלו הנושאים בתוצאות, סופגים את ההוצאות הלא מעטות הכרוכות בתיקון העמדה. כדי להקדים תרופה למכה, עליכם ליצור קשר עם חברת הביטוח המבטחת את הבניין המשותף ולבדוק האם ישנו כיסוי ביטוחי לעמדת טעינה חשמלית - טרם ביצוע הרכישה. 

באופן עקרוני ביטוח הדירה צריך לכלול גם עמדות טעינה חשמליות. זאת מאחר ותקנות הפיקוח על הביטוח משנת 1986 מתייחסות לדירה כמכלול האוגד תחתיו, בין היתר, את מגוון מתקני החשמל השייכים לו וכל אותם חלקים המחוברים אליו באופן קבוע. אך אל תסתמכו על המזל ואל תניחו שהדבר הוא דיפולטיבי, כי לכל חברת ביטוח יש מדיניות ונוסחים משלה לביטוח הדירה כך שלא יזיק להתעדכן מול המבטחת של בניין המגורים שלכם.

אם אתם נוהגים ברכב חשמלי והשגתם את כל האישורים הנחוצים מוועד הבית והשכנים – השאירו פרטים בעמוד צור קשר ואנו נשוב אליכם בהקדם עם פתרונות טעינה חכמים, מותאמים לצרכים שלכם!

שאלות ותשובות

שאלה 1: מהם הצעדים העיקריים שיש לנקוט כדי להתקין עמדת טעינה בבניין משותף?

תשובה: הצעדים העיקריים הם:

1. לבדוק בעלות על החנייה - האם היא פרטית או משותפת.

2. להתייעץ עם השכנים ולעדכן את ועד הבית.

3. לקבל אישור רשמי מוועד הבית או חברת ניהול.

4. להגדיר מקור חיבור חשמל לעמדה - פרטי או ציבורי.

5. לבטח את העמדה.

שאלה 2: כיצד ניתן למדוד בנפרד את צריכת החשמל של עמדת הטעינה מזו של הבניין?

תשובה: אפשרויות המדידה הן:

1. התקנת מונה חשמל נפרד לעמדה.

2. מונה חכם עם מערכת תשלום אוטומטי.

3. מערכת ניהול מתקדמת המייצרת דוחות צריכת חשמל ומעבירה אותם לוועד בית.

שאלה 3: מדוע חשוב לבטח את עמדת הטעינה?

תשובה: חשוב לבטח את עמדת הטעינה כיוון שבמקרה של נזק, בעל העמדה הוא זה שיצטרך לשאת בעלויות התיקון. לכן, יש לבדוק עם חברת הביטוח של הבניין האם עמדת הטעינה מכוסה במסגרת ביטוח הדירה.

 

אולי יעניין אתכם גם:

עמדת טעינה לרכבי טסלה

עמדת טעינה לרכבי GEELY

עמדת טעינה לרכבי GAC

עמדת טעינה לרכבי BYD

לחץ על "השווה בין דגמים" במוצר הרצוי להשוואה